Kerk van Engwierum

Engwierum

Bekijk voor je naar de kerk loopt even het mooie zwaaihek met ‘Gedenk te sterven’ en doodssymboliek. De stichtingssteen heeft een lange tekst, die zelfs rijmt.De toren van de kerk is veel ouder dan het kerkgebouw. In 1725 is het gebouw namelijk...

De toren van de kerk is veel ouder dan het kerkgebouw. In 1725 is het gebouw namelijk afgebroken, waarna er nieuw is gebouwd tegen de toren. Wel is de toren in de veertiende eeuw iets verhoogd en kreeg deze bij de nieuwbouw vermoedelijk een nieuw zadeldak. De kerk heeft rechthoekige en rondboogvensters, waarvan twee gebrandschilderde ramen bevatten.

Onder het houten tongewelf hangt in het koor de fraaie mahoniekleurige preekstoel met witte ornamenten. Aangebracht in de bouwtijd van de kerk. De kuip heeft elegante hol-bolle vormen. In het kuifstuk staan de wapens van families Haersma en Wijckel. De gebrandschilderde ramen zijn van Ype Staak; het orgel uit 1823 van de firma het Van Dam.

Extra informatie:

De in 1746 gebouwde kerk staat op een volledig door een ijzeren hek omgeven kerkhofterp. Er is een fraai zwaaihek met ‘Gedenk te sterven’ en penanten met doodssymboliek. De stichtingssteen bevat een rijm, waarvan de eerste strofe luidt: ‘De gunst van armen en van ryken / Vertoonde nimmer zich zo sterk / als in den bouw van deese kerk / door algemene liefdeblyken.’ De steen zit boven de rondbogige poort met neggen met bloemreliëf, lijstkapitelen, aanzetstukken met druiventrossen en een sluitsteen met Franse lelie. De toren is 13de-eeuws, in de 14de eeuw iets verhoogd en waarschijnlijk bij de nieuwbouw voorzien van een nieuw zadeldak tussen topgevels met pinakels. In de muren zitten kleine rondboogvensters, bovenin geprofileerde galmgaten en aan de oostzijde zit de uurwerkplaat.

Aan de westzijde staan in beide schipmuren rechthoekige vensters met kleine roedeverdeling. Verder wordt het kerkschip aan beide zijden verlicht door drie grote rondboogvensters. Aan de noordzijde is één venster beschermd door lattenblinden; aan de zuidzijde alle vensters. Bij de twee vensters met gebrandschilderde ramen zijn de blinden meestal gesloten. De driezijdige sluiting heeft penanten op de hoeken. De oostelijke sluitmuur is blind, de andere hebben rechthoekige vensters met kleine roedeverdelingen.

Het interieur wordt gedekt door een houten tongewelf. De preekstoel met klankbord tegen de sluitgevel is door Jurjen Stelmaker vervaardigd en dateert uit de bouwtijd van de nieuwe kerk. De kuip heeft elegante uit- en inzwenkende vormen. Op de consoles zitten de gesneden symbolen van de evangelisten en op de gebogen stijlen van de kuip personificaties van de deugden. In het kuifstuk zijn de wapens van de families Haersma en Wijckel verwerkt. De gebrandschilderde ramen met voorstellingen van de wapens van Oranje en van de provincie, geflankeerd door allegorische figuren, zijn in 1746 gemaakt door Ype Staak uit Sneek. Het orgel is in 1823 door L.J. & J. van Dam uit Leeuwarden gebouwd. De kas in empirestijl heeft een lage middentoren. De torens en het snijstuk op de balustrade zijn versierd met muziektrofeeën.

1746, toren 13de eeuw

Protestants