Nicolaaskerk Eastrum (Oostrum)

Oostrum

Vlakbij Dokkum, ligt het dorpje Eastrum (Oostrum). Op een deels afgegraven terp vind je dit fraaie kerkje met een opvallend lage toren. De 13e eeuwse toren is trouwens veel ouder dan de kerk zelf, die vermoedelijk uit de 16e eeuw stamt.

Vlakbij Dokkum, ligt het dorpje Oostrum. Op een deels afgegraven terp vind je dit fraaie kerkje met een opvallend lage toren. De 13e eeuwse toren is trouwens veel ouder dan de kerk zelf, die vermoedelijk uit de 16e eeuw stamt.

De toren beschikt ook over een oude klok waarop afbeeldingen van acht heilige vrouwen en een Latijns versje staan.

De ramen van de Nicolaaskerk wijzen duidelijk op een Gotische bouwstijl. Bij een restauratie in 1973 kwamen delen van de oorspronkelijke muurschilderingen weer tevoorschijn. Het zijn afbeeldingen van kerken, waaronder de abdijtoren van Dokkum. De beide andere geschilderde kerken hebben een toren met een hoge naaldspits, het kunnen die van Kollum, Hantum of Wetsens zijn geweest.

Vandaag de dag worden er nog steeds diensten in het kerkje gehouden, dan nu in eigendom is van de Stichting Alde Fryske Tsjerken

REFUGIO
Bijzonder is dat er in deze kerk op eenvoudige wijze kan worden gelogeerd door pelgrims.
Deze kerk ligt aan het Klooster Claercamppad. Mensen die dit pelgrimspad bewandelen, kunnen hier de nacht doorbrengen voor € 15,- per persoon.
Je kunt van deze refugio gebruikmaken als je:
- in bezit bent van een pelgrimspas van het Nederlands Genootschap van Sint  Jacob
- een routeboekje of stempelkaart van het Odulphuspad (of één van de andere Friese pelgrimsroutes)
- donateur bent van de Stichting Alde Fryske Tsjerken

Het is wel noodzakelijk dat je vooraf telefonisch informeert naar de beschikbaarheid!

Meer informatie over de huisregels kun je vinden op de website van Santiago aan het Wad.

Meer weten over de kerk? Klik dan hier

Hier vind je Nicolaaskerk Eastrum (Oostrum)

Terpleane 11
9125 EE Oostrum