Ga naar inhoud
Favorieten 0

Johannes de Doperkerk Raard

Raard

Op het terprestant vind je het middeleeuwse kerkje van Raard, ook wel de Johannes de Doperkerk. De zijkant van de woonheuvel is goed zichtbaar als je aan komt rijden.

Raard is ook weer zo'n typisch terpdorpje aan de noordkant van de provincie Friesland. De stokoude terp werd al enkele eeuwen voor de christelijke jaartelling bewoond.

Op het terprestant vind je het middeleeuwse kerkje van Raard, ook wel de Johannes de Doperkerk. De zijkant van de opgeworpen woonheuvel is goed zichtbaar als je aan komt rijden.

Deze kerk dateert uit de 13e eeuw en heeft een spitse toren uit latere tijden. De dikke, oude muren worden gesteund door steunberen. De kerk was oorspronkelijk eigendom van het machtige klooster Klaarkamp even verderop.

De Stichting Alde Fryske Tsjerken is eigenaar van het kerkje en sinds 2019 wordt de kerk gebruikt door een Leeuwarder kunstenaar. Paul Andringa maakt en exposeert hier zijn schilderwerk. Daartoe is het meeste meubilair uit het kerkje verwijderd. Het houten plafond van de kerk is in blauwe kleuren geschilderd met een gouden streep in het midden: dit symboliseert een kier naar de hemel.

Ook al telt het dorpje Raard maar iets meer dan 200 inwoners, er is ook nog een gereformeerde kerk aanwezig!

Leuk om op een dag eens verschillende van dit soort kleine dorpjes en oude kerkjes te bezoeken.

Meer weten over de kerk? Klik dan hier

Afstand tot jouw locatie:

Hier vind je Johannes de Doperkerk Raard

De Buorren 8