Kerken in Friesland

Op de kaart

Pelgrimeren

Alle kerken

Ontdek de schoonheid van Friesland door het bezoeken van haar kerken. Van de middeleeuwse architectuur tot de adembenemende glas-in-loodramen, er is zoveel te zien en te beleven. Ervaar de geschiedenis en spiritualiteit van de regio en laat je betoveren door de serene sfeer.

Middeleeuwse pareltjes

Friesland heeft met ruim 700 kerken de hoogste kerkdichtheid van Europa. En zo’n 140 daarvan zijn middeleeuws: pareltjes die het ontdekken meer dan waard zijn. Met hun traditionele zadeldak, hoge spits óf klokkenstoel zijn ze beeldbepalend in het weidse Friese landschap. En die op terpen staan, zijn zéker niet te missen.

pelgrimeren

Friesland is een prachtige regio om te pelgrimeren. De rustige wegen, pittoreske dorpjes en uitgestrekte landschappen maken het tot een ideale plek voor bezinning en contemplatie. Er zijn diverse pelgrimsroutes te vinden, zoals het Jabikspaad en het St. Odulphuspad, die langs historische kerken, kloosters en andere religieuze bezienswaardigheden leiden.

Ontdek onze pelgrimsroutes

Bijzondere events in kerken

overnachten

Het Friese landschap staat niet alleen bekend om zijn cultuur maar ook om de vele kerken. Veel hiervan zijn inmiddels open voor verblijf. Genoeg keuze dus. Zo wordt het eeuwenoude gezegde, bij de kerk staat de deur altijd open, levend gehouden.

Overnachten in een kerk

Ontdek de routes langs de kerken van Friesland

terpen en wierdenland

Deze opmerkelijke hoogtes langs de Waddenkust staan bekend als de "Dutch Mountains". Ze bestaan uit terpen en wierden die her en der boven het landschap uitsteken. Bovenop deze stoere heuvels tref je vaak een Romaans kerkje aan, wat een vroeg voorbeeld is van watermanagement. Maar wie waren eigenlijk de bouwers van deze heuvels en welke inzichten biedt hun verhaal ons in het heden?

Lees het verhaal
Beeldbank 3590.

Bijzondere horeca

Misschien vind je dit ook leuk